Tuo oksikko jo vähän viittaa siihen että tämä viikko on ollut aika kiireinen ja vähän stressiäkin on pukannut vaihtelevasti ja vähän kaikkee muutakin....eli ihan tälläinen perus toukokuun viikko kun kamalasti ohjelmaa ja pitää itse viel järjestää koetta ja olla tietoinen monesta asiasta yht aikaa ja hallita viel ne asiat kaikki kerralla ja ehkä siinä sivussa pitäisi viel muistaa ja osata käyttäytyä silleen suurinpiirtein edes nätisti ja sivistyneesti.... Ja uskokaa tai älkää mä olen selvinnyt tästä kaikesta näiden viiden kuluneen päivän aikana eli nyt vaikka väsyttää todella paljon ja on sellainen olo että on kaikkensa antanut niin mä olen SELVIYTYNYT TÄSTÄ VIIKOSTA VOITTAJANA!!! smiley

Maanantaina kävin tokoilemassa Uunon kanssa Turkkusessa Jaanan hyvissä opeissa, kiitoksia Jaanalle ja Marikalle kun olet järjestänyt tämän meille!!! Uunon kanssa tehtiin metallinoutoa kun kapula kolisee hampaissa palautuksessa, muuten nouto ok. Treenattiin palautusta lyhyeltä matkaa ja siinä Uuno alkoi pitämään kapulaa todella hyvin suussaan ja kolina alkoi heti vähentymään eli nyt vaan pito treeniä metallin kanssa kun puukapulaa pitää todella nätisti.
Toisena juttuna tehtiin ruutu kokonaan läpi, ensin pari kertaa vaan juostiin lätkälle ja sitten loppu osa erikseen ja loppuun vielä koko ruutu. Ruudun osat nyt hyvin hallussa ja tällä kertaa tuli sivullekkin hyvin eikä lähtenyt merkille. Ruudussa ei ollutkaan oikeestaan mitään korjattavaa ainakaan mun muistaakseni!
Tokoilin myös Uunon isukin Zaggiksen kanssa hetken ja kyllä isukki on niin taitava ja siitä vielä TVA tulee, Jaanan valmennettavana on hyvä olla ja tuloksii tulee!!! wink

Tiistaina oli vuorossa Lentsun tokokurssin 4 kerta ja nyt oltiin Kaarinassa Tuorlassa oikein kivassa paikassa, no häiriöö oli aikas vähän mutta uusi paikka kuitenki koirille!!! Teemana oli tällä kertaa nouto ja ensin katsottiin metallinouto ja siinä se kapula edelleen vähän kolisee, kokeiltiin pienemmällä kapulalla ja se oli kyllä vähän parempi eli sillä voisi nyt treenata et saisi Uunon ottamaan kunnolla kapulasta kiinni.
Vauhtinouto pitkältä matkaa, hyvin Uuno hakee mutta palautuksen pystyisi tulemaan lujempaa joten siihen keskityttiin ja saatiin lisää vauhtia kun mä lähdin juokseen nurkan taakse heti kun Uuno oli ottanut kapulan suuhun eli näitä nyt treenilistalle ja silleen et vaihdan lennosta leluun. Vaihto ei nyt vielä ihan onnistu mutta kyllä se kuulemma alkaa sujumaan kun sitä vaan tekee, no mä luotan tähän sitten!
Pelkkää pitoa tunnarikapulalla ja se on Uunolle kunnossa kun sitä ollaan tehty, tehtiin samaa pienellä metallilla ja alkoi pitämään sitä kaiken aikaa paremmin eli treeniä vaan siihen niin sekin saadaan kuntoon.
Paikalla olot molemmat tehtiin heti aluksi ja ne hienot Uunolla, pää ei pysynyt maassa mutta muuten oli ollut todella rauhallinen. Lopuksi vielä paikalla makuu seuraavan ryhmän kanssa ja siinä Uuno oli ihastunut naarupin narttuun ja heilutellut sille häntää eli nyt tarvii päästä treenaamaan vieraiden narttujen kanssa et saa tuohon paikalla oloon varmuutta ja sitten sitä päätä pitäisi muistaa treenata ihan erikseen. Paikalla olon sivulle istumaan nousu hidas ollut Uunolla varmaan aina mutta nytpä tiedän miten saan siihen kin vähän nopeutta eli sitäkin pitää alkaa treenaamaan, on meillä aika paljon treenattavaa tiedossa Uunon kanssa mutta eikö sen takia koulutuksissa käydä et saa ohjeita mitä kotoan tehdään taas jatkossa!!! cheeky

Keskiviikkona aamulla ajeltiin Somerolla paimentaan ja olipas kaunis keväinen tai voisiko sanoa jo kesäinen päivä. Ekalla kierroksella tehtiin sisäflänkkejä pikku aitauksessa ja Marika mulle havainnollisti Uunon kanssa miten niitä tehdään ja sitten mä pystyin siihen ihan itsekki!!! Nyt mulla taas parempi ajatus miten niitä tehdään ja miten ohjaan koiraa eli kyllä tästäkin vielä hyvä tulee!!
Toinen kierros tehtiin isolla laitumelle ja kaaria ja Uunon kanssa varsinki sitä loppu osaa kun mienaa siellä vähän lintsata. Saatiin hyviä kaaria ja pääsin myös korjaamaan sitä loppuosaa ja se paranikin. Oli taas niin hyvät paimennustreenit hyvässä seurassa!! iitos jälleen, ensi viikolla uudestaan!!

lllalla koitti sitten tämä suuri päivä jolloin mun piti olla varsin hyvin kartalla mitä tapahtuu ja missä eli oli Ypäjän mejäkokeen jälkienteko ilta ja mä olin vastaavana koetoimitsija harjoittelijana joten vastuu oli mulla... Jälkien teosta selvittiin kunnialla ja kaikki jäljet saatiin metsään reippaasti ja oikein hyviin maastoihin ja juuri niinkun ne oli suunniteltu. Ihanaa kun täällä lähostöllä löytyy hyviä metsästysseuroja jotka suostuvat järjestämään kokeita tälläin aloittelijan kanssa ja seuralla itsellä on vankka kokeus kuitenki kokeen järjestämisestä vuosien ajalta, näitä seuroja on kyllä harvassa mutta onneksi Ypäjältä löytyy yksi!!! smiley

Eilen torstaina jännitys sitten kasvoi kun mun piti pitää edelleen se mejäkoe juttu kasassa ja tällä kertaa kokeen muodossa.... huh huh mihin kaikkeen sitä onkaan itsensä taas laittanut, no mutta onneksi Marianne tuli mun henkiseksi tueksi ja saatiin homma kyllä hoidettua mun mielestä ainakin ihan kunnialla läpi ja sitä mieltä kyllä oli tuomarikin kun kirjoitti koepöytäkirjaan että koetoimikunta selviytyi tehtävästään erinomaisesti!!! wink Ja tiedättekös mitä tämä tarkoittaa no sitä että mulla on kaikki nyt tehty mejän koetoimitsija korttia varten eli paperit vaan postiin ja sitten odotellaan paluu postissa sitä virallista korttia!!!

No mutta palataan vielä vähäne eiliseen kokeeseen eli mä opastin yhden jäljen ja se meni hyvin ja sitten Rokka oli myös kokeessa mukana. Rokka teki hyvää jälkityötä ja Rokaksi oli aika rauhallinen, kun normaalisti se sählää ja paljon eli ehkä sekin alkaa rauhoittumaan pikku hiljaa kun kasvaa aikuiseksi!!! Rokan kokonais tulokseksi tuli AVO3 ja 26pist ja kokeen paras koira eli tuolla Ypäjällä nuo maastot on aikas riistarikasta ja nytkin jäljillä oli tuoreita hirven sorkan jälkiä joita ei jälkien teon yhteudessä siellä ollut, no mutta sellaista sen koemaaston kuuluuki olla et siellä riistaa on.

Rokan koeselostus menee näin: Koira ohjataan jälkityöhän jota tehdään pääosin maavainulla ja sopivaa vauhtia. 1 osuuden alussa heti tarkisteluita ja ohjaajan kehoitus jonka jälkeen palataan jälkiuralle. Osuuden puolivälissä hirven sorkan jäljet vievät mennessään ja veriura unohtuu, tulee 1 hukka. Kulma tarkasti ja makaus merkataan hyvin pysähtyen. 2 osuuden koira kulkee lähes 100m vweriuran sivulla mutta on kokoajan tietoinen jäljen sijainnista. 2 kulma kierretään 6 metrillä ja makaus jää huomioimatta. 3 osuudella muutama lenkki ja sitten kirsu ilmaan ja menoksi, tulee 2 hukka. Kaadolle suoraan ja se nuollaan ja nuuhkitaan. Ohjaaja luottaa koiraansa 100%, vähän harjoitusta ja jälkiuskollisuus paranee. AVO3 26pistettä. Rauno Koskinen
Et sellainen Rokka oli eilen ja mä olen siihen kyllä todella tyytyväinen kun teki hyvin hommia ja on rauhoittunut todella paljon!!!

Jäljellä tietenkin taas sattui ja tapahtui mulle, mä nimittäin upposin mutaojaan puoleen reitiin ja sitten kaaduin siitä nenälleni sille mutaan... No siellä hetken sitten piehtaroin ja ylös ja matka jatkui, empä ole vielä ikinä noin hyvin uponnut mihinkään mutta kerta se ensimmäinenkin!!! Tästä riitti sitten illan mittaan hauskaa ja kyllä mua nauratti jo siellä ojassa kun piehtaroin mutta oppaa oli siinä vaiheessa vielä aika hiljaisia ja totisia.... Mä kehitän tässä ennen seuraava koetta oppaille vielä jonkun pienen koston.... sitä odotellessa vaan!!!
No mutta koe saatiin hyvin vietyä läpi ja mä onnistuin pysymään tolkuissani ja järjissäni koko illan ja tiesin missä mennään. Kyllä nyt on aika voittaja fiilis kun eka koe takana ja kaikki meni hyvin. On kyllä sellainen olo et on kaikkensa antanut ja vähän väsyttääkin mutta nyt vaan nokka seuraavaa koetta kohden ja sen järjestelyitä, onneksi tukena on ihan uskomattoman hyvä tiimi ihmisii jotka tietää mitä tekevät ja luottavat myös mun tekemiseen!!! Suuri kiitos siis Ypäjälle, kesäkuussa taas nähdään samoissa merkeissä, mutta mä en enään uppoa mutaojaan!!! cheeky

Mitäs muuta meillä on sitten viikon aikana tapahtunut, no Rapa on sairaslomalla kun selkä kipeä. Ei tainnut olla viisasta ihan vielä päästää sitä uimaan kun sen jälkeen selkä on vihoitellut ja jos yht äkkiä hyppää johonki innoissaan niin sitten sattuu.... Luulen et siel on lihakset nyt vaan kipeänä ja se toipuminen vie vaan aikansa, särkylääkkeitä on saanut että ei ainakaan joudu särkyä sietämään ja ihan iloinen ja reipas oma itsensä kyllä on tässä kotosalla. Nyt tarvii ensi viikon antaa sen vaan huilata ja käydä vaan lenkilläkin noiden nuorempien kanssa joilla sitten taas sitä virtaa ja energiaa on ihan riittävästi!!!

Nyt kaikille hyvää viikonloppua ja mä meinaan nyt vähän huilata et ens viikolla jaksaa sitten alkaa taas suunnitteleen uusia kokeita ja niiden järjestelyitä oikein tohinalla!! smiley