Tiistaina aamupäivällä käytiin paimentaan Uunon kanssa Somerolla, haettiin lampaat ensin ulkoa sisään ja jatkettiin siitä suoraan treenaan poispäin ajoa. Uuno sai lampaat liikkumaan nyt todellla kivasti eli alkaa olla jotain ideaa tuossa puuhassa ja Uuno lähtee hyvin mun edelle kuljettaan laumaa. Toisella kierroksella tehtiin häkitystä mun pyynnöstä ja sieltä lampaiden ulosottoa kun se on mulle ollut ihan hepreaa. Nyt vähän ymmärsin missä mennään kun ensin katsottiin homma ilman koiraa marikan kanssa ja sitten vasta Uuno kehiin. Hyvää treeniä ja ymmärsin mitä pitää Uunolle nyt vahvistaa että tuon häkityksen saa onnistuun taiteen sääntäjen mukaan. Häkistä lampaiden ulos otta sujui hyvin, et kyllä tuo häkityskin tuosta kevään aikana varmasti alkaa sujumaan nyt kun tiedän mitä siinä tehdään!!!

Eilen keskiviikkona heti mun töiden jälkeen hain postista Uunon omat vetovaljaat ja niitähän oli pakko mennä testaileen heti kylätielle. Kyllä oli vauhtia kun lähdettiin liikkeelle ja kaikilla kolmella koiralla näytti olevan kivaa, Uuno huutaa jo kun näkee et lähdetään kelkalla liikkenteeseen, taitaa tykätä puuhasta. Uuno on kyllä aikamoinen vetokoira, kaiken aikaa pitäisi vetää vaan täysiä eteenpäin sitä joutuu välillä ihan jarrutteleen ja hillitseen. Suunnat ovat selvästi selkeytyneet kaikille kun lähtivät kivasti kääntymään jo suullisilla käskyillä ja reuna käsky myös hyvässä mallissa, kukaan ei hyppää edes enään ojaan kun käsken reunaan!!! Miksen mä ole tajunnut aikasemmin tuota potkukelkan ja koirien yhdistämsitä koska pelkät kooikeritkin pääsee sen kanssa ihan uskomattoman lujaa!!!

Illalla oli vuorossa Forssan Pussikoirien vuosikokous jossa Rokka nappasi hienosti pari kiertopalkintoa itselleen koristaan palkintokaappia eli Rokka on vuoden  2011 Forssan pussikoirien tokokoira ja agilitytulokas!!! Kuvat pysteistä ja herrasta tulee myöhemmin kun saadaan pystit kotiin!!!

Tänään Rokan ja Uunon kanssa ajeltiin Kaarinaan Lentsun tokoyksärille et päästiin taas katsomaan vähän missä mennään ja miten jatketaan. Uunon kanssa aloitettiin seuraamisella jossa edelleen koitetaan saada Uunon päätä vähän ylemmäs, muuten seuraaminen nyt hyvää on hyvässä paikassa ja muutenki hyvänoloista. Päätä nostatetaan nyt palkan avulle eli palkka tulee ylhäältä ja sitten vahvistan käsitemppua ja voin sitä myös käyttää tuossa sivussa. Kisapalkkaus nyt hetkeksi unholaan ettei vaan sen takia ala laskeen päätä alemmas ku ei voi koskaan tietää mikä siihenki vaikuttaa. Käännökset katsottiin erikseen ja niissä oikealle käännöksiä niin et heti pysähdys käännöksen jälkeen ja siitä palkka ylhäältä, kun nyt vähän kontakti laskee kun käännytään, sama juttu liikkeelle lähdöissä et vaan askel tai kaks ja sit pysähdys ja palkka et pitäisi kontaktin kaiken aikaa eikä laskisi sitä. Täyskäännös vähän jäykkä ja mutta se johtuu ihan tuosta Uunon takaosasta jota tarvii vaan enemmän ja enemmän jumpata eli taas pyöritään mua ympäri peruuttaen ja aletaan pienentään ympyrää et joutuu käyttään takaosaansa oikein kunnolla ja tiedostamaan missä ne takakoivet kulkee.

Toisena juttuna katsottiin tunnaria kun mä luulin et siinä jokin liikkuri ongelma mutta se onkin vaan tuollainen nuoren koiran juttu ja se et mä olen tehnyt vähän omiani.... Tehtiin ensin laudalla ja se todella hienosti, sit ihan liikkeenä niin et kapuloita sikinsokin maassa ja siinä vähän arpoi kapuloilla ja oli hätäinen mutta oma tuli mulle kuitenkin. Jatkossa jatkan kotona niin et jäädytän kapuloita maahan et saa sen laudan häyvytettyä ja kokemuksen kautta Uuno saa malttia myös ilman lautaa. Tunnaria voin tehdä niin et itse vien tai sit liikkuri kun sillä ei näyttänyt nyt olevan merkitystä eli ei meillä mitään liikkuri ongelmaa ollut, mä taas luulin ihan omiani mutta tuli taas muistutus siitä jos liikkuri vie kapulan niin myös niitä vääriä ei vaan sitä omaa.

Lopuksi katsottiin viel perusnouto kun siinä välillä tiputtaa raville juuri ennen mua, mutta se johtuu vaan tuosta takaosan epävarmuudesta eli saako itsensä käännettyä. Saatiin siihen peruutus treeni kapulan kanssa ja näin tulee vahvisttettua taas sitä takaosan käyttöä ja samalla noudon loppuosaa!!

Rokan kanssa katsottiin seuraamista kun vähän tuppaa irtoamaan normaalivauhdissa ja ravissa.... No siihen selvisi syy aika helpolla ja se on mun vasen käsi eli se heiluu jotenki epämääräisesti ja Rokka varoo sitä. Nyt kädet paikoilleen samallalailla kuin hitaassa käynnissä niin johan seuraaminen oli hienoa!!! Kyllä huomasi heti seuraamisessa eron ja sen kuinka Rokan ilme muuttui kun mun käsi ei heilunut sille epäilyttävästi. Nyt mun itseni pitää vaan muistaa olla Rokan kanssa todella hillitty ja pitää ne kädet kurissa mutta Uunon kanssa liikkua ihan normaalista ettei se opi vaan tuolloista eli itse pitää olla tietoinen mitä tekee!!!

Toisena juttuna Z-kävelyn istumista ja mun pientä vartaloapua siinä, kun erikseen kun sen tekee niin istuminen hieno mutta Zetassa tarvii pienen avun. Tämä kovin yleistä ja kisoissa kannataa käyttää pientä apua ettei menetä turhaan pisteitä mutta treeneissä välillä ilman sitä ku jos käy niin et Rokka kokeessa katsoo juuri jonnekki muualle niin eihän se nää sitä apua....

Paljon tuli taas tunnissa treenattua ja tehtyä, paljon myös opittua ja palautettu mieleen ennenkin kuultuja juttuja jotka vaan olen unohtanut todella hyvin!! Kiitos Lentsu jälleen hyvistä opeista ja maaliskuussa taas nähdään!!