Aamulla lähdettiin ajeleen Rapan ja Rokan kanssa kohti Turkua ja Kupittaata, olin tilannu Lentsulta yksärin kun meidän pojilla oli mun mielestä vaikka minkämoisii vakavia ongelmii tokossa ja niitä olikin ihan oikeesti!!!! No aloitetaampa sitten Rapasta joka pääsi näyttään ongelmansa ensin eli mä en ole ollut vähään aikaan ihan tyytyväinen ruutuun kun tuppaa laittaa nenän maahan jos siellä ei ole kippoa. Nenä maassa tietenkin ei aina katsele eteenpäin ja näin ollen voi mennä ohikin ruudusta ja se sitten ei ole ollenkaan hyvä..... Tehtiin sitten yksi tyhjä ruutu kokeeksi ja palkkasin siitä stopin kun nyt sattui menee nenä ylhäällä ja keskelle ruutua. Toisella kertaa nenä alkoi sitten painuu alas ja tämä suuri ongelma tuli esiin, HYVÄ koska oltiin tuolla sen takia että saadaan jotain vinkkejä. Laitettiin ruutuun pienen pohdinnan jälkeen alusta ja lähetin Rapan sinne vaan -mene- käskyllä niinku lähetän alustalle aina, toimi aika kivasti mutta se jokin vaan puuttui.... No jatkettiin ja seuraavaksi tuotiin ruokakippo mun taakse ja siis alusta jäi ruutuun eli Rapa juoksee alustalle ja vapautan sen sit sieltä heti mun taakse kupille. Tämä alkoi näyttää aika hyvältä kun pari kertaa tehtiin ja Rapsu hoksasi idean et kun käy painaa alustaa niin pääsee syömään kipolle mamman taakse. Tällä konstilla alamme nyt työstään ruutua ja pääasiassa teemme näitä alusta+kuppi harjoituksia, aina joskus tehdään koko ruutu liike ja sittenkin vapautus kupille mikä ollaan  laitette mun taakse ennen ruutuun lähetystä ja tietenkin silloin tällöin myös tyhjä ruutu ja siitä palkka, kun kisoissa se ruutu kuitenkin on aina tyhjä. Tää nyt näytti ja tuntui toimivan kun mukana oli kuppi joka on Rapalle todella tärkeä juttu ja tuo alusta on myös todella kiva Rapsun mielestä, mä en olis muuten ikinä itse keksiny tuollaista harjoitusta vaikka olisin kuinka miettiny!!!

Sitten Rokkaan ja sen "pieniin" ongelmiin.... No mä halusin että katsottaisiin seuraamisen alkeita yhdessä läpi, mutta Lentsu huomasi muutaman pikku jutun sivulletulossa ja korjattiin niitä sitten ensin. Mä en tajua kuinka ihminen voi mennä niin vinoon ja kierolle kun mä kun kutsun tuota pientä sivulle eli jos olisin suorassa itse enkä tuijottelisi sitä niin varmaan uskaltaisi tulla sivulle paljon paremmin. Mentiin sitten lasiseinän eteen niin että mä näin kaiken aikaa mitä tein ja johan oli hienoja sivulletuloja kun muistin olla suorassa ja tuijottamatta..... Eli mun pitää vähän harjoitella ei Rokan!!!! Tehtiin myös harjoitus jossa koiran pitää itse alkaa tarjoamaan sivulletuloa ja siinäkin Rokka oli todella pätevä, mä en ihan niin pätevä vinouteni ja kierouteni takia.... No nyt täytyy muista olla suorassa ja tuijottamatta niin pystyy tekeenkin jotain Roksun kanssa!!! Seuraamisen alkeen myös katsottiin eli ekaksi koira sivulle (palkka) ja sitten käännös ihan mihin suuntaan vaan tai askel eteenpäin ja palkka ja se oli siinä. Sitten kun tuo sujuu niin voi alkaa ottaan muutaman asekeleen eteenpäin jne.... Namilla autetaan kaiken aikaa ja muistetaan pysyä SUORASSA ja katse ETEENPÄIN!!! Nämä "alkeis" harjoitukset tehdään namilla että liikkeet saadaan pysymään hallittuina ja koiralle opetettua oikeat liikeradat, sittenkun homma alkaa sujuun niin siirrytään leluun kun se on kuitenkin Rokalle se kaikista paras palkka.

Rokan kanssa katsottiin myös ruutua eli vietiin yhdessä lelu sinne ja sitten lähetin täydestä matkasta, sillä välin kun koira juoksi mun tykö takaisin niin Lentsu vei toisen lelun ja sitten vaan uusi lähetys. Vähän Rokka epäili noilla toisilla lähetyksillä mutta meni kuitenkin parin pyörähdyksen jälkeen hienosti ruutuun hakeen lelun!!! Tälläisiä treenejä täytyy alkaa tekeen paljon lisää että alkaa luottaan siihen et ruudussa on lelu vaikka sitä ei olla sinne yhdessä viety. Niin ja sitten Rokan pentuaika loppui ja sen pitää tästä eteenpäin lähteä ruutuun mun sivulta, kun nyt olen pitäny sitä kiinni ja lähettäny silleen pentutyylillä, tämäkin hyvä sivulletulo harjoitus! No esiin tuli myös yksi meidän ongelmista tuo lintujen jahtaaminen, tuo pentu bongasi yhden ohi menvän koiran ja juoksi vähän matkaa sen perässä (luulen että olisi tullu sieltä vielä takaisin, ehkä), mutta huomasikin sitten lähistöllä olleen lintuparven ja kävi ajaan ne puuhun.... Siinä vaiheessa kun näki ne linnut niin ei kuullut eikä nähnyt mitään muuta kun tirppoja silmissään.... Eli tähän nyt täytyy puuttua kun lintuja voi lennellä joka paikassa ja silti pitää pystyä keskittyyn mun kanssa puuhasteluun, jos joskus kisataan niin ei ole kauheen mukavaa jos tuo jahtaa lintuja ja mä tokoilen yksinäni kehässä.... Siis nyt aloitetaan harjoitteleen käskyä joka toimii tilanteessa kun tilanteessa pysäyttävänä ja ei toivotun toiminnan lopettavana, tässä onkin meillä urakkaa ihan tarpeeksi..... Niin ja saatiin me sitten vielä "läksyksi" paikalla makuun opettelu ennen huhtikuussa alkavaa tokokurssia, joten tiedossa intensiivistä tokoilua ja reenailua ja toivotaan että päästään kevään tavoitteisiin eli linnut ei häiritse, seuraaminen onnistuu pari metriä ja paikalla makuu.

KIITOKSIA Lentsu yksäristä, nyt tiedän taas mitä harjoitellaan ennen kevään kursseja ja toivottavasti sitten loistetaan ja mä olen ihan suorassa ja tuijotan vaan suoraan eteenpäin!!!

Kotiin tultuamme käytiin elonkierrossa vähän lenkkeileen ja otin kamerankin mukaan vaikka oli niin harmaata ja pilvistä, miksei aurinko voi paistaa sillon kun mulla olis aikaa kuvailla ja lenkkeillä. No tässä kuitenkin muutama kuva pojista ja maisemista:

Otampa sulta sen kepin pois- Rokka tuumii Rapalle

Kepin veto kisa!!!

Miksei se aurinko paista, tylsää

Illalla kun Sakke pääsi töistä lähdettiin ajeleen Vihtiin ja katsoon Tuikeen pentuja, siis Rapan ensimmäisii lapsenlapsii!!! Ajatelkaa mun pieni Rasmus on jo Ukki!!!  Voi kun ne 6 viikkoiset pentuset oli ihania ja niin huvittavia, yhtään ei kyllä ole tulossa meille vaikka olivatkin ihan super suloisia!!! Tässä muutama kuva vielä pentusistakin:

Pennut olivat rauhallisia ja melkein nukkuivat kaiken aikaa kun kyläilimme, pari kertaa sentään vähän painivat niin sai naureskella niiden huojuvia liikkeitä!

Nyt onkin kiireinen päivä pulkassa ja voi hyvin mielin mennä nukkuun ja odottaan huomista ja uutta kiireistä päivää!!!